Arbejdsrettens Dom af 18-04-2013
Sag nr. AR2012.0084
CO10 og Dansk Journalistforbund mod Socialstyrelsen (tidligere Hjælpemiddelinstituttet)
Medarbejdere, der forud for den 1. januar 2012 var ansat af den selvejende institution Hjælpemiddelinstituttet, overgik ikke til løn- og ansættelsesvilkår som fastsat i de statslige overenskomster som led i kommunalreformen.
Sagen angik spørgsmålet, om medarbejdere, der forud for den 1. januar 2012 var ansat af Hjælpemiddelinstituttet, med virkning fra den 1. januar 2007 (som led i kommunalreformen) blev omfattet af statslige overenskomster indgået mellem Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) henholdsvis Dansk Journalistforbund og Moderniseringsstyrelsen (tidligere Personalestyrelsen).
Af procedurelovens § 1, stk. 1, 1. pkt., fremgik, at loven fandt anvendelse ved de opgaveflytninger, der skete den 1. januar 2007 i henhold til lovgivningen om kommunalreformen mellem bl.a. amtskommunerne og statslige myndigheder, og - efter bestemmelsens 2. pkt. - tilsvarende på opgaveflytninger mellem bl.a. amtskommunerne og selvejende institutioner.
Hjælpemiddelinstituttet var forud for kommunalreformen en selvejende institution, der udførte opgaver for amtskommunerne samt Frederiksberg og Københavns kommuner på hjælpemiddelområdet. Som led i kommunalreformen blev amtskommunernes hidtidige opgavevaretagelse på hjælpemiddelområdet overflyttet til en nyoprettet national videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) under Socialministeriet.
Arbejdsretten lagde bl.a. til grund, at Hjælpemiddelinstituttet efter kommunalreformen fortsat havde status som selvejende institution, og at Hjælpemiddelinstituttet ikke var underlagt VISO's eller Socialministeriets instruktionsbeføjelse. Herefter, og da den stedfundne opgaveflytning skete til VISO og ikke til Hjælpemiddelinstituttet, udtalte Arbejdsretten, at de ansatte på Hjælpemiddelinstituttet ikke var omfattet af procedureloven. Den omstændighed, at medarbejdere fra Velfærdsministeriet havde deltaget i personalemøder hos Hjælpemiddelinstituttet, kunne ikke føre til, at der forelå et tilsagn om overgang til statslige overenskomster. Arbejdsretten havde heller ikke grundlag for at tilsidesætte Finansministeriets vurdering af, at Hjælpemiddelinstituttet og dets ansatte ikke efter budgetvejledningens pkt. 2.4.9 skulle omfattes af de statslige overenskomster.
Socialstyrelsen (tidligere Hjælpemiddelinstituttet) blev herefter frifundet.