Dom af 08-06-2021
Sag nr. 2019-690
AC v/Hovedorganisationen af Officerer i Danmark, CO10 v/Centralforeningen for Stampersonel og OAO v/Hærens Konstabel- og Korporalforening mod Forsvarsministeriets Personalestyrelse
Grønlandsaftalen fandt anvendelse på medarbejdere udstationeret til Arktisk Kommando i Nuuk
I 2012 blev Grønlands Kommando og Færøernes Kommando lagt sammen under navnet Arktisk Kommando. Samtidig blev hovedkvartererne i Grønnedal (Grønlands Kommando) og Mørkedal (Færøernes Kommando) lukket, og den fælles kommando fik hovedkvarter i Nuuk. Forud for sammenlægningen var medarbejdere, der var udstationeret til Grønlands Kommando, omfattet af den såkaldte grønlandsaftale fra 2001 om godtgørelse af udgifter til kost og logi mv. under udstationering til bl.a. Grønlands Kommando, der indeholdt en nedsat time- og dagpengesats sammenlignet med den generelle tjenesterejseaftale.
Spørgsmålet i sagen var i første række, om grønlandsaftalen skulle fortolkes således, at den omfattede medarbejdere udstationeret til Arktisk Kommando i Nuuk.
De opgaver, som blev løst i Grønlands Kommando, var efter sammenlægningen i 2012 i det væsentlige videreført i Arktisk Kommando, som således var trådt i stedet for bl.a. Grønlands Kommando. Tjenestemandsretten fandt i overensstemmelse med almindelige arbejdsretlige principper, at selve sammenlægningen ikke indebar, at Arktisk Kommando faldt uden for grønlandsaftalens anvendelsesområde, selv om Arktisk Kommando i sagens natur ikke var udtrykkeligt nævnt i aftalen. Da der endvidere ikke var grundlag for at fastslå, at grønlandsaftalen var baseret på en retligt bindende forudsætning om, at Grønlands Kommando skulle være placeret i netop Grønnedal, fandt Tjenestemandsretten, at grønlandsaftalen måtte forstås således, at den fandt anvendelse på medarbejdere udstationeret til Arktisk Kommando i Nuuk.
Det var klagernes synspunkt, at det var væsentligt dyrere at bo i Nuuk end i Grønnedal, og spørgsmålet var i anden række, om grønlandsaftalen efter sammenlægningen i 2012 ud fra bristede forudsætninger var bortfaldet for så vidt angik medarbejdere udstationeret til Arktisk Kommando i Nuuk.
Tjenestemandsretten udtalte, at en kollektiv aftale i princippet kan bortfalde helt eller delvist på grund af bristede forudsætninger, men efter teori og praksis stilles der strenge betingelser herfor. Der forelå ikke nærmere oplysninger om baggrunden for de reducerede time- og dagpenge i grønlandsaftalen. Priserne for fødevarer i Nuuk var efter de foreliggende oplysninger højere end priserne for fødevarer i forsvarets forretninger i Grønnedal, men det var imidlertid ikke godtgjort, at grønlandsaftalen var baseret på en forudsætning om, at priserne for fødevarer ved en eventuel placering af Grønlands Kommando uden for Grønnedal skulle forblive uændret. Det måtte desuden lægges til grund, at den godtgørelse af merudgifter for kost og småfornødenheder, der var fastsat i grønlandsaftalen, ydede kompensation for den stigning i priser for fødevarer, der skyldtes placeringen af Arktisk Kommando i Nuuk. Tjenestemandsretten fandt det herefter ikke godtgjort, at grønlandsaftalen var bortfaldet på grund af bristede forudsætninger for så vidt angik medarbejdere udstationeret til Arktisk Kommando i Nuuk.
Tjenestemandsretten tog herefter indklagedes påstand om frifindelse til følge.